ביטוח ופנסיה >> מה זה MiFID 2, ואיך זה ישפיע על הייעוץ הפנסיוני בישראל ? 

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
דן דוברידן דוברי

דן דוברי 28/08/2014

MiFID2 (Markets in Financial Instrument Directive 2), הן הנחיות בית המחוקקים של הקהילה האירופאית בנושא שווקים פיננסים, כאשר עיקר מטרתן היא שליטה בנושא תחרות והגנת הצרכן בתחום הפיננסי פנסיוני. טיוטא של הרגולציה וההנחיות פורסמה ב 15 אפריל 2014.

כאשר דנים על מגמות רגולטורים באירופה אין חשוב יותר מאשר להבין את ההנחיות הרגולטורים של הקהילה האירופאית שמשפיעות על כל הקהילה מצפון לנו ובאופן מסורתי גם על המגמות במדינת ישראל.
מה ההבדל בין גרסה 1 לגרסה 2? בגרסה 2 נוספו כמה תחומים כגון: מוצרים מובנים, מוצרים משולבים (למשל ביטוח + חיסכון), מכירת מכשירים פיננסים ע"י בתי ההשקעות.

מוצרי ביטוח משולבי חיסכון – הפיקוח בנושא זה עדיין נמצא בהנחיות של IMD של הקהילה אך נושא ניגודי העניין עם הלקוח מטופל במסגרת ההנחיות והמלצה לכל חברי הקהילה לטפל בנושא זה בהקדם ולאמץ מגבלות שימנעו ניגוד עניין בין היועץ ובין הצרכן (כגון סנדרט של נאמנות לצרכן).

מכל החבילה החדשה של הנחיות, סעיף 24 שלח גלי הלם בכל התעשייה בקהילה כאשר היא במפורש אוסרת על תשלום תמריץ מכל סוג ואופן למנהלי השקעות או יועצים עצמאיים. בנוסף הסעיף ממליץ לחברים לאמץ סטנדרטים מחמירים יותר בתחום זה (תקן זהב) כפי שכבר קרה במדינות כמו אנגליה, הולנד גרמניה ואיטליה.

הגרסה הראשונה עסקה בעיקר בנושאים תפעוליים שיצרו הוצאות ציות רבות, אך הגרסה השניה של ההנחיות יוצרת אתגרים במוסדות פיננסים שמחייבים אותם לשנות תרבות, אסטרטרטגייה עסקית ומודל עסקי.

המטרה: הגנה מוגברת על הצרכן

במסגרת ההנחיות החדשות נכללו הנחיות להלן: ייעוץ מערוצי הפצה עצמאיים חייבים לייצג מספיק גופי השקעה שתהיה אפשרות להיות אובייקטיבים ולא לקבל שום תמריץ או תגמול מבית ההשקעות באופן ישיר או עקיף.
גם מנהלי תיקים לא יקבלו שום הטבה או תמריץ באופן ישיר או עקיף.

כל יועץ פיננסי – פנסיוני ומנהל תיקים יגיש דוח תקופתי על הלקוחות שלו שבו הוא בוחן את ההתאמה של תיקי ההשקעה ליעדי החיים (מטרות) שלהם.

לכל טרנזקיה שנעשית עבור צרכן יצורף דוח מפורט על כל עלות ישירה ועדיפה וכל תמורה שמתקבלת ע"י בית ההשקעות וערוץ ההפצה בגין הטרנזקציה.

ההגדרה של מוצר לא מורכב תתוקן ולא תכלול מוצרים מובנים.  במקרה של מכירת מוצר מובנה יידרש בכל מקרה מסמך הנמקה.

דרישות ציות חמורות יותר עבור מוסדיים והגדלת האחריות האישית של מנהלים בחברות.

סמכות לפסול שיווק של מוצר, פעולות שיווק והרגלים עסקיים עם סקנקציות וקנסות כספיים.

פעילות של חברות בבעלות אזרחים זרים שלא חברים בקהילה. כאשר משרתים לקוחות בקהילה האירופאית חברות זרות יהיו חייבות להקים משרד מקומי ולציית לרגולציה מקומית.
 

מאת: דן דוברי

 

 



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.