סיבוב נוסף בקרב על העמלות >> סלינגר דורשת גילוי היקף העמלות והמבצעים באינטרנט 

האם הנסיון הנוכחי לתקוף את עמלות הסוכנים יצליח? האם הפתרון הוא בשקיפות?

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp

בעז קידר 27/01/2015

הפיקוח על הביטוח מודע לבעייתיות במבנה ובהיקף עמלות הסוכנים. זכורים לנו מספר סיבובים בעניין, כולל של המפקח הקודם עודד שריג, סיבוב שבסופו של יום הסתיים בלא כלום.

לא מזמן הפיצה המפקחת על שוק ההון, חוזר לפיו תשלום עמלות לסוכנים, באופן שמעודד בעלי רישיון להציע ללקוחות מוצרים בדמי ניהול גבוהים יותר, הוא פסול ואינו עולה בקנה אחד עם חובת הנאמנות שמוטלת הן על הגופים המוסדיים והן על בעלי הרישיונות. חוזר זה זכה לקיטונות של ביקורת בשוק.

הסיבוב הנוכחי במסגרת מאבקה של המפקחת על הביטוח, עולה בהקשר אחר. הפעם אין דרישה להגבלה, אלא דרישה לשקיפות, בבחינת ניתן לשוק לעשות את שלו, לציבור החוסכים וליועצים הפנסיוניים לעשות את שלהם. החוזר האחרון שהופץ לגופים המוסדיים מבצע עדכון לחוזר המפרט מידע הנדרש באתר אינטרנט של גוף מוסדי. 

לפי העדכון, נדרש להציג "מידע מפורט בדבר תגמולים שמציע גוף מוסדי לבעל רישיון בעד מכירה של מספר מינימאלי של מוצרים פנסיוניים ומוצרי ביטוח במהלך תקופה מוגדרת, ובכלל זה:
  1. התנאים לקבלת התגמול;

  2. מהות התגמול שיוענק לבעל רישיון אם יעמוד בתנאים שפורטו לפי סעיף קטן (1). אם התגמול ניתן שלא באמצעות תשלום כספי, יצוין מחיר השוק של התגמול;

  3. פירוט המוצרים הפנסיוניים ומוצרי הביטוח שלגביהם מוצע התמריץ;

  4. המועדים הרלוונטיים למכירת המוצרים הפנסיוניים ומוצרי הביטוח ולקבלת התגמול.

שמות בעלי הרישיון ומספרי תעודת הזהות של סוכנים שזכאים לתגמול, לרבות פירוט התגמול שניתן להם.

המידע האמור, צריך להימצא באתר האינטרנט של הגוף המוסדי לפחות שלושה ימי עסקים לפני מועד הצעת התגמול או החל ממועד קביעת הזוכים בתגמול. מידע כאמור ימשיך להיות מוצג באתר האינטרנט עד שנה ממועד קביעת הזוכים.

התגובות בשוק לא איחרו לבוא, ששון מנה מנכל משגב סוכנות לביטוח, הסדרים פנסיוניים וחיסכון אומר ש"חוזר סלינג'ר התובע פרסום ההטבות של הגופים המוסדיים לסוכני הביטוח באתרי האינטרנט שלהם הוא אפליה לרעה של ענף הביטוח מסיבה לא ברורה.

ענפים רבים אחרים במשק מציעים הטבות לאנשי המכירות המוכרים אותם, כגון רשתות קמעונאיות, חברות תרופות, שוק הנדלן ועוד. מדוע סלינג'ר עושה  איפה ואיפה לענף הביטוח על פני ענפים אחרים? אם מחילים את התגמולים ומבצעי המכירות על הביטוח, יש להחילם גם על מבצעים הנערכים בענפים האחרים במשק, בהם מוצעות הטבות לאנשי המכירות והשיווק."





הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.