משרד האוצר >> דוח ניהול סיכונים בחברות מנהלות 

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp

משרד האוצר 01/05/2016

בחודש אפריל 2015 פרסם אגף שוק ההון, ביטוח וחסכון, הנחיה למילוי שאלון רוחבי בנושא ניהול סיכונים (להלן – "השאלון") לגופים המוסדיים תחת פיקוחו – חברות ביטוח וחברות המנהלות קופות גמל וקרנות פנסיה.

1.מטרת השאלון היא לקבל תמונת מצב לגבי תשתית ניהול הסיכונים בגופים מוסדיים בראייה השוואתית,להוות בסיס להערכת ניהול הסיכונים בגופים המוסדיים במסגרת תהליך ההערכה הפיקוחי (RBS), לזהות ולהציף יישומים ראויים ובלתי ראויים, לעודד גופים מוסדיים לבצע הערכה עצמית של תשתית ניהול הסיכונים ואת הדירקטוריונים וועדות השקעה לבצע תהליך הערכה עצמית של אפקטיביות פעילותם ביחס לניהול סיכונים.

2. רקע
ניהול סיכונים והגופים המוסדיים

בעשור האחרון, בעקבות שינויים מבניים שחלו בשוק ההון בישראל, רפורמות בתחומי הביטוח והפנסיה,וצמיחתם של שווקים פיננסים בארץ ובעולם, חלה עליה חדה בהיקפן הכספי ובמורכבותן של הפעילויות בהן עוסקים גופים מוסדיים. לנוכח מגמה זאת, נדרשה תשתית ניהול סיכונים סדורה וחוצת ארגון, שתתמוך ביציבותו של גוף מוסדי והשאת טובת לקוחותיו. במהלך התקופה, פורסמו הוראות רגולציה הנוגעות למערכי ניהול סיכונים בגופים המוסדיים המבוססות על סטנדרטים בינלאומיים מקובלים, שעודכנו בהתאם להתפתחויות בתחום זה. תחילה נקבעה בשנת 2005 בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח),מ"א-1981 (להלן – "חוק הפיקוח על הביטוח") חובה למנות מנהל סיכונים לכל גוף מוסדי ונקבעו תפקידיו העיקריים - לייעץ לדירקטוריון גוף מוסדי ולמנכ"ל באשר לסיכונים העומדים בפני גוף מוסדי ולקוחותיו. לאחר מכן, בשנת 2006, הונחה התשתית הרגולטורית לניהול סיכונים בחברות ביטוח וקרנות פנסיה, עם פרסום חוזר ביטוח 2006-1-14 בדבר "תפקידי אקטואר ממונה ומנהל סיכונים של מבטח, ומארג היחסים שלהם עם בעלי תפקידים אחרים" (להלן – "חוזר ניהול סיכונים ביטוח").

בשנת 2009 נקבעו הוראות בנושא זה גם לחברות המנהלות קופות גמל, עם פרסום חוזר גמל 2009-2-3 בדבר "מערך ניהול ובקרת סיכונים בחברות מנהלות של קופות גמל" (להלן – "חוזר ניהול סיכונים גמל"). על בסיס 2 שני חוזרים אלה, נקבעו בשנת 2014 בפרק 10, בחלק 1 של שער 5 לחוזר המאוחד (להלן – "פרק ניהול סיכונים בחוזר המאוחד"), הוראות עדכניות לעניין ניהול סיכונים החלות על כל סוגי הגופים המוסדיים.

תכליתן של הוראות אלו, היא לוודא את קיומם של נדבכים הכרחיים לצורך ניהול סיכונים אפקטיבי בגוף מוסדי, ביניהם – תרבות ניהול סיכונים הטבועה בגוף המוסדי על כל מערכיו השונים; יחידת ניהול סיכונים עצמאית ובלתי תלויה שלרשותה עומדים משאבים מספקים למילוי תפקידיה ובראשה מנהל סיכונים

מקצועי, מנוסה, בעל מעמד מרכזי בגוף המוסדי ומעורב בתהליכי קבלת ההחלטות; תהליכי ניהול סיכונים המוטמעים בפעילויות העסקיות; אמצעי פיקוח ובקרה נאותים; והחשוב מכל, תמיכה ומעורבות של דירקטוריון והנהלה המבינים לעומק את הסיכונים הגלומים בפעילות העסקית.

3. השאלון

לשאלון ארבעה חלקים:

א. חלק ראשון – שאלון כללי

הערכה כללית של מערכי ניהול הסיכונים בגופים מוסדיים. בחלק זה נכללו שאלות כלליות שרובן בעלות אופי אובייקטיבי עובדתי. השאלות הופנו לגורמים הרלוונטיים בגוף המוסדי (כגון מנהל הסיכונים, המנכ"ל, הדירקטוריון). השאלות נוגעות לניהול הסיכונים בגוף המוסדי על היבטיו השונים, לרבות תרבות ניהול הסיכונים, מבנה אירגוני, כוח אדם, כלי מדידה וכימות, מערכות מחשוב, ועוד.

ב. חלק שני – שאלון למנהל הסיכונים

זיהוי הסיכונים המהותיים ובחינת אופן ניהולם מנקודת המבט של מנהל הסיכונים בגוף המוסדי. בחלק זה נכללו שאלות שרובן בעלות אופי סובייקטיבי. השאלות בחלק זה הופנו למנהל הסיכונים. מנהל הסיכונים התבקש להעריך את הסיכונים הגלומים בפעילותו של הגוף המוסדי ואת אופן ניהולם, לרבות לגבי כספי החוסכים באמצעותו.

ג. חלק שלישי – שאלון ניהול סיכוני ציות

הערכה כללית לגבי מערך ניהול סיכוני ציות.

בחלק זה נכללו שאלות המתייחסות לאופן ניהול סיכוני הציות בגוף המוסדי. השאלות הופנו לממונה הציות והאכיפה הפנימית.

ד. חלק רביעי – שאלון הערכה עצמית לדירקטוריון וועדות ההשקעה

ביצוע תהליך הערכה עצמית של הדירקטוריונים וועדות ההשקעה של גופים מוסדיים ביחס לאפקטיביות פעילותם בתחום ניהול סיכונים.

בחלק זה נכללו שאלות שרובן בעלות אופי סובייקטיבי. השאלות הופנו לדירקטוריון וועדות ההשקעה, באמצעות יו"ר הדירקטוריון ויו"ר ועדת השקעות, לפי העניין. הדירקטוריון וועדות ההשקעה, כל אחד בנפרד, התבקשו להעריך את אפקטיביות פעילותם, בהתאם לרלוונטיות - רמת ידע המצרפית בתחום ניהול הסיכונים, מעורבותם ותפקודם בקביעת מדיניות ניהול הסיכונים ותקרות החשיפה של הגוף המוסדי וכספי החוסכים באמצעותו, אמצעי הפיקוח והבקרה בהם הם עושים שימוש בתחום זה, ועוד. בכל חלק של השאלון נכללו מספר רב של שאלות משני סוגים – שאלות רב-ברירה, בהן ניתן לבחור את התשובה המתאימה לגוף המוסדי מתוך רשימה של תשובות נתונות; שאלות פתוחות, עליהן על הגורם הרלוונטי בגוף המוסדי היה להשיב בתמציתיות.

בתשובות תיאר כל גוף מוסדי את המצב הקיים נכון למועד פרסום ההנחיה

להמשך הדוח: לחץ פה

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.