ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת היו"ר כבל >> הבנקים לא יוכלו לסגור סניפים בלי אישור המפקחת 

המפקחת על הבנקים: קשובים לציבור באשר לסגירת סניפים ופועלים לתת לו מענה

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
איתן כבל ראש הוועדהאיתן כבל ראש הוועדה

עידו אסייג 27/07/2016

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, לתקן את חוק הבנקאות ולאפשר לבנק ישראל לעצור סגירת סניפים של הבנקים המסחריים. הצעת החוק נועדה להתמודד עם המגמה המתמשכת של הבנקים לסגור סניפים, במסגרת תכניות התייעלות, שלעיתים פוגעת בשירות לציבור. בישיבה הקודמת ציין היו"ר כבל כי "ההצעה היא על שם אמו של שר האוצר משה כחלון, ונולדה בעקבות הפגנתה נגד סגירת סניף הבנק שלה בגבעת אולגה". ההצעה אושרה במסגרת ציון יום האזרחים והאזרחיות הוותיקים בכנסת ובישיבה השתתפה המפקחת על הבנקים, חדוה בר, שהופיעה בפני הוועדה לראשונה מאז נכנסה לתפקיד ובישרה כי בכוונתה להקל על האזרחים הוותיקים ולחייב את הבנקים להעבירם למסלול עמלות בסיסי במחיר של 10 שקלים לחודש.

היו"ר פתח את הישיבה ושיבח את המפקחת על הבנקים על כך שהיא אינה חוששת לעמוד מול הבנקים, אך הוסיף כי "צריך שיהיה קצת יותר איזון לטובת האזרח הקטן שכן במערכת היחסים בינו לבין הבנק עדיין רב המרחק בין הכוח שמחזיק הבנק לכוחו של האזרח". הוא הזכיר כי ההצעה נדונה במסגרת יום האזרחים הוותיקים ואמר כי אמנם אי אפשר לעצור את ההתפתחות הטכנולוגית אך לא כל האזרחים מצליחים להתמודד אם ההתפתחות. "כשבאים לקבל החלטות תמיד צריך לחשוב איך זה היה משפיע על ההורים שלנו, ולא מדובר רק על סגירת סניפים. הורדת הטלרים היא מהלך לא פחות גרוע, וגורמת לאנשים להגיע לסניף ולעמוד מול המכונה בקיר. התחושה שלי שזה נעשה באבחה אחת ואין ספק שצריך שיימצא האיזון הנכון שהצעת החוק מבקשת לעשות", אמר.

המפקחת בר אמרה כי היא רואה את תפקידה גם כמי שצריכה לשמור על ההוגנות במערכת הבנקאית ולהגביר את אמון הציבור בבנקים. "נתמוך ונקדם שינויים טכנולוגיים וחדשנות בבנקאות. אנחנו פועלים לשיפור יעילות הבנקים כי המחיר של בנקים לא יעילים מגולגל לצרכנים", אמרה. עם זאת היא הוסיפה כי יש שינוי במערך הסניפים בישראל והיתרון שלו הוא בהפחתת מחירים של השירותים הבנקאיים. "מי שעובר לשימוש בטכנולוגיה מקבל שירותים הרבה יותר זולים ונוחים. יחד עם זאת אנחנו שומעים שהשינוי לא קל לציבור ופועלים לתת מענה לכולם. אפשרנו להשתמש בסניפים ניידים ודורשים להנגיש את השירותים לכולם. בנק שסגר את הטלר נדרש להציב דיילים ודיילות שיסייעו לציבור להשתמש במכשירים האוטומטיים ואנחנו פועלים לחינוך פיננסי דיגיטלי. כשקיבלנו בקשה לסגור סניפים מרוחקים כמו בקצרין מנענו זאת עוד לפני שנתתם לנו את הסמכות בחוק", אמרה. באשר לדאגה לגמלאים אמרה בר כי "בנושא העמלות נקל על האזרחים הוותיקים ונחייב את הבנקים, החל מספטמבר הקרוב, להעביר גמלאים ונכים באופן אוטומטי למסלול העמלות הבסיסי במחיר של 10 שקלים לחודש".

ח"כ נחמן שי העומד בראש שדולת הגמלאים אמר כי הבעיות של הגמלאים גדולות אף יותר, ההכנסות שלהן קטנות וההוצאות גדלות. לדבריו, השאלה היא איך מנגישים גם לאזרחים וותיקים את החדשנות. ח"כ איציק שמולי, העומד גם הוא בראש השדולה, הוסיף כי אסור להשאיר את המבוגרים מאחור מול מכשיר הכספומט. הוא בירך על המהלך עליו הכריזה המפקחת באשר לגמלאים, אך הוסיף כי בימים האחרונים קיבל יותר ויותר פניות על שירותים ייחודיים שהבנקים מאפשרים להפעיל רק בסלולר, וזה מכשור שקשה לגמלאים לצלוח. ח"כ סעדי אמר כי מדברים על מהפכות טכנולוגיות בזמן שביישובים הבדואים בדרום אין אפילו כספומט אחד באזור בו מתגוררים מעל 100 אלף תושבים.

הגמלאי יחזקל אנגלר סיפר כי בתל אביב נסגרו סניפים וקופות ושלחו את האוכלוסיה המבוגרת ליפה. באשר לדיילות אמר כי זה לא מספיק. הגמלאית אסתר ספקטור סיפרה כי בנווה מונוסון סגרו סניף באבחת חרב ושלחו את התושבים ליהוד. "נלחמנו ועשינו הפגנות אבל זה לא עזר לנו. אמרו לנו שנקבל סניף נייד, שמגיע כל יום חמישי משעה 14:00 עד 15:00, קיבלנו אוטו עם סככה – ממש חרפה. אחרי חודשיים הבנק התייאש מאתנו וסגר גם את הסניף הנייד", אמרה. מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, אמר כי לא מדובר בתהליך "מגורזן" שעוברת המערכת הבנקאית, אלא תהליך שנעשה באופן מאוזן בהשוואה לעולם. "קצב סגירת הסניפים הוא נמוך ונעשה גם הליך שמתחשב ביישובים המרוחקים. לדבריו, הסגירה נעשית במרכזי הערים, בעוד שבפריפריה נפתחים סניפים.

לפי ההצעה שאושרה, תאגיד שמבקש לסגור סניף יגיש בקשה בכתב למפקחת, שתהיה ראשית לדרוש פרטים נוספים הנחוצים לה לבדיקת הבקשה. תוך 30 יום מקבלת המכתב תיתן המפקחת את התייחסותה לבקשה, ותודיע אם היא מסכימה או מתנגדת לסגירת הסניף. המפקחת אף תהייה רשאית לקבוע תנאים לסגירת הסניף, לרבות דחייה של מועד הסגירה. החלטה על התנגדות לסגירת סניף קבוע תתקבל לאחר שניתנה לבנקים הזדמנות להשמיע את טענותיהם, ולאחר התייעצות עם ועדת הרישיונות. במידה ותתקבל החלטה להסכים לסגירת סניף הבנק יצטרך להודיע על כך ללקוחות ויוכל לסגור את הסניף רק 60 יום לאחר מסירת ההודעה ללקוחות.

היו"ר כבל סיכם ודרש עוד כי בנק ישראל יקבע בנוהל את פרסום ההחלטות בדבר הסגירה באתר האינטרנט שלו. הוא אף הודה לסמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שהיה שותף לקידום ההצעה. "התופעה הזו של סגירת סניפים מתפשטת כאש בשדה קוצים ואנשים כותבים לי אפילו תוך כדי הדיון. אי אפשר לעצור את הקדמה ואף אחד גם לא רוצה ולא יכול לעצור אותה, אבל אנחנו לא נוותר ולא נאפשר סגירת סניפים באבחה אחת בלי לדאוג לטובת הציבור", אמר היו"ר כבל.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.