חברי כנסת בוועדה לצדק חלוקתי >> כולנו נתקלנו באופן אישי בתופעת הונאת קשישים בצרכנות 

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
אילוסטרציה בלבד אילוסטרציה בלבד

עידו אסייג 10/05/2017

הוועדה לצדק חלוקת בראשות ח"כ מיקי זוהר התכנסה בעקבות מקרים שהגיעו לשולחנה המצביעים על תופעה רחבה של הונאת קשישים בתחום הצרכנות והמסחר.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר אמר בפתח הדיון: "זה נושא כאוב, לא הוגן ולא מוצדק. אנשים מגיעים לגיל מבוגר, אינם בשיא כושרם וישנם אנשים שמנצלים את החולשות האלו על מנת לשווק ולמכור לאנשים מבוגרים, דברים שבניגוד לרצונם. מרמים אותם ומשדלים אותם ובעייני זה בלתי נסלח. לדעתי הפתרון צריך להיות חקיקתי, שכפי שיש אפשרות ביטול של 14 ימי עסקים, החוק יהיה דפרנציאלי ביחס לגיל של אותו רוכש. צריך לדון האם ארבעת החודשים כפי שקובע החוק היום למי שמעל גיל 65, מספיקים. יכול להיות שבאוכלוסייה מבוגרת לא נסתפק רק בחתימה אלא לדרוש גם נייר הבהרות עם פרשנות מרחיבה."

כל חברי הכנסת שהשתתפו בדיון העידו כי הם מכירים את התופעה באופן אישי דרך ההורים שלהן או של בני זוגם, וסיפרו על מקרים אישיים בהם הם נתקלו.

ח"כ עליזה לביא: "אנחנו לא מדברים על מספרים ועל סטטיסטיקה אלא על אנשים. הכישלון הזה הוא תעודת עניות של החברה בישראל. ניצול ציני של אנשים. יש לחברות מומחיות באיך לנצל ולהפיל אנשים והם עובדים בזה שעות נוספות. יש פה מכונה משומנת שעובדת בלנצל אנשים קשישים ואת זה חייבים לעצור. אנחנו גם נגיע לגיל הזה, מה שלא נעשה פה היום, יפגע בנו בעתיד."

ח"כ יוליה מלינובסקי:  "יש ציבור מבוגר מאוד גדול שעברית היא לא שפת האם שלו והם בכלל לא מבינים מה קורה. גם לי יש מקרה אישי כשאבא של בעלי עשו תרגיל כזה. הם יודעים להתקשר לאוכלוסייה מאוד מסוימת, לגילאים מסוימים שהם יודעים שהם לא מדברים עברית. האם מישהו ניסה להתקשר למועצה לצרכנות? מאוד קשה לפנות אליהם. אדם מבוגר לא יצליח לקשר איתם. אני פונה אליהם בבקשה להנגיש את המידע, חלק גדול מהציבור כלל לא יודע על קיומם."

ח"כ יעל כהן פארן: "הנושא יוצר קשיים בתוך המשפחה כאשר בנים נאלצים לבטל את כרטיס האשראי של הוריהם כשהם מבינים שאין ברירה.  הסיפור של עושק האזרחים הוותיקים זה מכת מדינה. יש פה תעשייה שלמה שאנחנו בכנסת חייבים להגיע לבסיס שלה ולעצור את שם, החל ממאגרי המידע, והמעבר של המידע שנראה שהוא פרוץ. הם יודעים בדיוק את מי הם מחפשים."

ח"כ קסניה סבטלובה: "לפושעים אין מצפון, אבל מה לעשות כאשר הדבר נעשה במסגרת החוק? יש סוכנים שמפעילים לחץ פסיכולוגי אדיר על הקשישים, ולא מפסיקים ללחוץ עליה. בעייני זה צריך להיות מנוגד לחוק. בעייני החברות האלה צריכות לשאת באחריות כבדה. השאלה מה המדינה עושה כדי לעזור ולא הרבה נעשה. בקרב ציבור הקשישים שלנו יש לתרמיות האלה אופי מיוחד. לדעתי צריך להחמיר בחקיקה הקיימת."

ג'וש גולדשמיד מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: "יש לנו אתגר להביא את המודעות הצרכנית לכלל האזרחים ובדגש על האוכלוסיות המוחלשות. המודעות היא המפתח להרבה מאוד מההשתוללות. חלק גדול מהתופעות אלה מהלכים עסקיים ולא משהו שקורה בטעות ע"י נציג ספציפי.  לב הבעיה נמצא במאגרי המידע שנמכרים כמטבע עובר לסוחר בהון עתק. אני לא אתפלא אם אפשר לראות במאגרים האלה דירוג של הקשישים לפי מדד שאיך ניתן לפגוע בהם.

אנחנו מקבלים מעל 40,000 תלונות בשנה ו82% מהתלונות ב2016 נמצאות כמוצדקות.7% הם של אזרחים ותיקים. ברור לנו שלקשישים יותר קשה לפנות אלינו ולכן יש לנו כמה רעיונות ואנחנו מתכוונים לעשות פיילוט יחד עם המשרד לאזרחים ותיקים על מנת להנגיש את המידע.

נושא הטלמרקטינג והרוכלות הם כמו מגפות, זה חוצה את כל החברות ולדעתי כבר עובר את הרף הפלילי."


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.